onsdag 3 januari 2018

Hemmagjord Müsli - LCHF frukost

Min favoritfrukost just nu! Krämigt och knaprigt på samma gång och så håller man sig mätt länge!

Jag toppar denna Müsli på: 1,0 - 1,5 dl naturell Turkisk eller Rysk yoghurt som jag blandar ut med 0,5 dl vispgrädde (ovispad). 

Om man vill krypa riktigt på kolhydraterna men ändå äta denna frukost så rekommenderar jag Arlas Turkiska yoghurt, den är både god och har enbart 3,4 gram kolhydrater / 100g.


Müsli, ca 20 portioner
100 gram hasselnötter
100 gram sötmandel
2,5 dl solrosfrön
2 dl kokosflingor
2 dl hela linfrön
0,5 dl pumpakärnor
0,5 dl sesamfrön
1 msk kanel
1,5 - 2 dl vatten (kallt)
0,5 dl kallpressad kokosolja (inte de silvriga paketen!) 

Sätt ugnen på 150 grader. Hacka hasselnötter och mandel grovt. Finare om man inte vill ha så stora bitar. Blanda ner resten av ingredienserna. Rör ordentligt så kokosoljan blandas ut. Bred ut på en plåt med bakplåtspapper på. Rosta i 25 minuter, ta sedan ut och rör runt Müslin, fortsätt sedan rosta i 20 minuter till. Låt svala innan du häller upp i en glasburk.

Om man vill kan man blanda ut kanelen med lite kardemumma också. 

Jag brukar äta min frukost på jobbet, då har jag med yoghurt+grädde färdigblandat i en glasburk och så håller jag på Müslin vid servering. Supergott!

Per portion (enbart Müsli, 1/20-del)
175 kcal
16,2 gram fett (83%)
2,2 gram kolhydrater (5%)
5,3 gram protein (12%)

Per portion (inkl Turkisk yoghurt Arla och vispgrädde 40%)
540 kcal
51 gram fett (85%)
8,8 gram kolhydrater (7%)
11,1 gram protein (8%)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar