onsdag 24 februari 2010

Lunch, Chili con carne

Idag blev det chili con carne till lunch. Den blev dock utan bönor då pannan var för liten, paprikorna var så himla stora. Fast det gjorde inte så mycket då sambon min inte är så förtjust i bönor även om de går ner.

Receptet denna gång bestod av:

4 port

400 gram nötfärs, 10% fett: 596 kcal
1 st gul lök: 30 kcal
3 st gula paprikor: 102 kcal
3 msk tomatpuré: 45 kcal
1/2 chilifrukt: 0 kcal
8 dl krossade tomater (2 burkar): 200 kcal
500 g Keso mini: 350 kcal
50 g gurka: 6 kcal

Totalt: 1329 kcal
Per portion: 332 kcal

Stek köttfärsen och blanda i hackad lök, paprika och chili. Låt steka en liten stund så löken och paprikan blir lite mjukare. Blanda i de krossade tomaterna och krydda med tomatpurén samt salt och peppar. I vanliga fall brukar jag ha i en köttbuljongtärning men det glömde jag faktiskt den här gången. Om du tycker att det blir lite för rinningt så kan man reda med lite vatten och mjöl som man rör ner lite i taget. Servera med keson och gurkan vid sidan om.

Varje portion innehåller även

Protein: 45%
Fett: 28 %
Kolhydrater: 27%
Vikt: 560.5 g/portion


1 kommentar:

  1. Att sambon (Jocke) inte äter bönor är nog mitt fel. Det gör inte jag heller och har därför inte serverat det hemma.

    SvaraRadera