fredag 1 oktober 2010

Wallenbergare med potatismos och kantarellsås

Idag provade jag på att göra wallenbergare. Jag använde dock inte kalvfärs som man ska utan nötfärs, men det smakade gott ändå! Till min sambos förtjusning blev det grädde över som användes i både såsen och potatismoset. Såsen gjordes på kantareller som plockades utanför Enköping. 


Recept, 2-3 portioner

Wallenbergare
300 gram köttfärs (kalvfärs)
2 äggulor
2 dl vispgrädde
Salt
Vitpeppar
Kantarellsås:
ca 400 gram kantareller
1 liten hackad gullök
1 msk vetemjöl
3 dl vispgrädde
Salt
Vitpeppar
Persilja till garnering

Blanda färsen med äggulorna och kryddorna. Rör ner lite grädde i taget. Blanda till en jämn färs och forma till biffar (detta recept blir ca 6 stycken). Stek biffarna i ca 5 minuter på varje sida på medelvärme. Lägg de stekta biffarna under aluminiumfolie eller sätt in i ugnen i ca 50 grader så de håller sig varma. 


 Stek kantarellerna (förvällda) i smör i samma panna som biffarna. Lägg ner löken och låt steka med en liten stund. Ha i mjölet och sedan grädden. Spä ut med mjölk om grädden känns lite för mycket. Rör om och låt koka ihop tills såsen tjocknar. 


Servera biffarna och såsen med kokt potatis eller potatismos. Garnera med hackad persilja.

Om man vill ha mer färg på såsen kan man blanda ner ett par droppar soja.

1 kommentar:

  1. Jag undrade tidigare i veckan när kantarellerna skulle dyka upp på menyn, men nu vet jag. Ser jättemumsigt ut.

    SvaraRadera