onsdag 23 november 2011

Matpaj av västerbottenost, skinka och broccoli

Ikväll lagade jag en matpaj gjord på västerbottenost, skinka och broccoli. Fast jag hade egentligen inte skinka utan kalkonpastrami, godare så...


Pajdeg
3 dl vetemjöl
150 g smör
1/2 tsk salt
1 ägg

Blanda mjöl och salt. Fördela smöret i mjölblandningen och knäck till sist ner ägget. Arbeta till en smidig deg och tryck ut den i en pajform. Ställ in i kylen i ca 30 minuter. Nagga degen med en gaffel och förgrädda sedan skalet i ugnen på 200 grader i ca 5-10 minuter.


Fyllning
200 g skinka (jag använde som sagt pålägg, kalkonpastrami)
Broccoli (efter tycke och smak)
4 dl riven ost
4 ägg
3 dl mjölk eller matlagningsgrädde
Salt och peppar

Vispa ihop mjölk/grädde och ägg. Salta och peppra, rör ner osten. Skär skinkan i lagom bitar och förväll broccolin något (jag använde fryst broccoli som jag la ner i kokande vatten i ca 30 sek-1 minut). Lägg skinkan och broccolin (som fått rinna av ordentligt) i det förgräddade pajskalet.

Häll på ost/ägg/mjölk blandningen och se till att den fördelas bra. Grädda i ugnen i ca 30 minuter på 200 grader.

Om pajen inte riktigt har stelnat men fått fin färg så kan du lägga över aluminiumfolie. Då blir pajen ordentligt tillagad men inte bränd på ytan.

1 kommentar: