tisdag 9 mars 2010

Blomkål is the shit!

Fick ett infall idag och köpte blomkål. För länge sen såg jag på tv att man kunde göra blomkålsmos istället för potatismos. Jag har tänkt på det där länge men har inte tagit mig för att prova. Men idag var det dags! Dock köpte jag potatis till sambon (han tyckte senare vid provsmakning att det smakade rotmos så det var tur att potatisen inhandlades!). Det jag lagade är tänkt att vara lunch onsdag och torsdag, och det blev: Stekt fläskfilé (kryddad med salt, svartpeppar och min favorit, rosmarin) med blomkålsmos (sambon får potatisklyftor från ugn) och några gurkskivor.

 Min matlåda, stekt fläskfilé och blomkålsmos. Gurkan förvaras i separat liten låda.

Sambons matlåda, stekt fläskfilé och potatisklyftor.

Recept, 2 port

10 skivor fläskfilé, 290 kcal
500 g blomkål, 115 kcal
(450 g potatis, 342 kcal)
0,5 dl mjölk 3%, 30 kcal
1 msk smör, 99 kcal
100 g gurka, 12 kcal
200 g Bearnaisesås, 1180 kcal

Totalt (med blomkål, ingen potatis och ingen bearnaisesås): 546 kcal
Per portion: 273 kcal
Totalt (med potatis, ingen blomkål och ingen mjölk): 743 kcal
Per portion: 371 kcal

Med bearnaisesås till potatisalternativet (min sambos favorit) får man en total kcal på: 1923 kcal
Och per portion med bearnaisesås: 962 kcal

Slutsats? Smakar det så kostar det! Tur är väl att sambon ska lägga på sig och inte tvärtom. 

Fläskfilén putsades, skivades och slutligen stektes med salt, peppar och rosmarin. Under tiden kokades blomkålshuvudet. När det var färdigkokt behandlades det som om jag gjorde potatismos, dvs det mosades och geggades runt med mjölk och smör. Behövdes inte så mycket mjölk som vid potatismos dock. Potatisen skalades, skars i klyftor, penslades i olivolja och saltades. De fick vara i ugnen i ca 20-25 minuter i 225 grader. Ner i matlådor, färdigt!

Fläskfilé med blomkålsmos och gurka hade en fördelning som såg ut såhär:

Protein: 49%
Fett: 33%
Kolhydrater: 18%
Vikt: 432 g/portion

Fläskfilé med potatis och gurka hade en fördelning som såg ut såhär:

Protein: 36%
Fett: 24%
Kolhydrater: 40%
Vikt: 382 g/portion

Bearnaisesåsen var Ridderheims och har ett näringsvärde per 100g som ser ut såhär: 

Energi 2480 kJ/ 590 kcal
Protein 1 g
Kolhydrater 0,5 g
Fett 65 g


Håll tummen nu för att blomkålsmos funkar i matlådor, mickrade dagen efter!

1 kommentar:

  1. Blomkålsmos måste jag testa. Det lät både gott och nyttigt. Gick det bra att värma upp det i mickron?
    En bra sak som du gör på din sida, är att du skriver energi deklaration.
    Hälsningar Berit

    SvaraRadera