lördag 6 mars 2010

Ostkaka!

I förrgår blev det ostkaka! Första gången jag provade själv att göra en faktiskt. Jag tror dock att en tsk vanilinsocker skulle gjort susen, men det får bli nästa gång!

 
Jocke har ätit upp halva....

Recept + sylt, 2 port (rätt generösa port):

2 st ägg, 146 kcal
1 msk socker, 48 kcal
4 tsk vetemjöl, 36 kcal
250 g KESO mini, 174 kcal
1.5 dl Mjölk, standard 3%, 90 kcal
20 g sötmandel, 118 kcal
4 msk jordgubbssylt, 114 kcal





Totalt: 728 kcal
Per portion: 364 kcal
Dock kan man lätt få 3 port av detta så --> Per port vid 3 port: 243 kcal

Ungen sätts på 175 grader. Vispa ägg och socker, blanda sedan ner mjöl, keso, mjölk och mandeln som du hackat. Häll upp i lämpliga formar, antingen en stor form eller flera små portionsformar. I en större form som jag använde tog det ca 50-60 min i ugnen innan den var sådär gyllenbrun och klar. Jag ska nog öka värmen nästa gång till iaf 200 grader. Man ser ganska lätt på kakan om det är klar eller inte, färgen avslöjar det mesta. Servera med en god sylt!

Ostkakan har en fördelning som ser ut såhär!

Protein: 28%
Fett: 37%
Kolhydrater: 35%
Vikt 1: 306 g/portion (2 port)
Vikt 2: 204 g/portion (3 port)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar