tisdag 2 mars 2010

Morgondagens lunch

Nu har jag lagat matlådor tills imorgon och på torsdag. Det blev inte något jätteavancerat då vi kom hem ganska sent, men det blev ändå en favorit. Dock kommer jag variera matlådorna tills torsdag något så det inte blir så långtråkigt. Imorgon kommer vi iaf att äta köttfärssås (med lite smak av senap och timjan) med bulgur och gröna ärter. De fina matlådorna på bilden nedan kommer från min kära mor genom Tupperware.

 
Det är väldigt svårt att fota köttfärssås utan att det ser ut som.. ja något äckligt. Bulguren ligger i botten, då undviker man att det blir torrt vid uppvärmning.

Receptet kommer här (originalrecept från viktklubb)! För 4 port:

400 g nötfärs, 10% fett, 596 kcal
70 g bacon, 241 kcal
1 gul lök, 22 kcal
400 g krossade tomater, 100 kcal
1,5 msk senap, 38 kcal
0,5 tsk timjan, 0 kcal
4 port bulgur, 648 kcal
200 g gröna ärter, 160 kcal

Totalt: 1806 kcal
Per portion: 451kcal

Denna maträtt har en fördelning som ser ut såhär:

Protein: 29%
Fett: 29%
Kolhydrater: 42%
Vikt: 342.5 g/portion

1) Stek bacon och köttfärs separat (enklast så). Häll över baconet när det är färdigstekt. Om du vill ha det lite smalare så häller du av fettet innan, men om du gillar mycket smak och behöver nån extra kalori så behåller du det.
2) Hacka löken som får steka med en liten stund. Häll i krossade tomater samt senapen och timjan. Krydda med lite salt och peppar, låt stå och koka ihop.
3) Under tiden kan du koka bulgur och värma de gröna ärtorna (eller fixa till den grönsak som du valt). Jag brukar använda frysta ärter som jag värmer genom att hälla över kokande vatten från vattenkokaren. Snabbt och enkelt, plus att du inte riskerar att koka bort vitaminer och mineraler som då kan följa med vattnet när du häller av dem (gör samma sak med broccoli).

 
Som sagt, godare än det ser ut. 
Här nere i högra hörnet av den vänstra lådan ser man lite av bulguren (klicka på bilden så blir den större, då ser du bulguren bättre). Detta är en fiberberikad variant, mycket god!

Som jag sa så varierar jag det lite när jag lagar bara för matlådor. Tills imorgon har jag bara kvar 2/4 köttfärssås. Till nästa matlåda kokar jag fullkornspasta och kanske broccoli eller morötter, på så vis slipper man äta exakt samma sak varje dag. Men det får jag väl visa bild på imorgon sen. Hela den här maträtten går väldigt fort att göra vilket är bra om man har bråttom.

1 kommentar:

  1. Ser jättegott ut, vad är det för köttfärs?

    SvaraRadera