söndag 7 mars 2010

Kall sås som passar till det mesta!

Ikväll åt vi en jättegod middag! Det var rådjur, innanlår, som pappa tillagade igår (mumms!). Till det gjorde jag klyftpotatis i ugn samt kokta morötter. Jag hade även en kall sås till som passar till det mesta. Den kommer vi även äta till lunch både måndag och tisdag.

Jag förberedde nämligen lunchlådor tills måndag och tisdag. Det blev stekt kyckling, bulgur, broccoli och den jättegoda kalla såsen som jag för det mesta brukar ha till kycklig faktiskt. Passar säkert till fler saker som dipp? Fast då ska man nog hacka tomaterna mer noggrant än vad jag brukar göra. Jag gillar lite tuggmotstånd! Jag gillar även kalla såser till varm mat, därför tycker jag extra mycket om denna!

 

Recept, 2 port
1 st tomat, 13 kcal
0.5 st rödlök, 15 kcal
2 dl Mini fraiche, 170 kcal
2 msk sweet chilisås, 69 kcal
2 krm svartpeppar, 0 kcal

Totalt: 267 kcal
Per portion: 133 kcal

Hacka tomat och rödlök. Blanda creme fraichen, chilisås och svartpeppar. Blanda ner tomaten och rödlöken. Klar!


Protein: 14%
Fett: 34%
Kolhydrater: 52%
Vikt: 173.5 g/portion


 
En av mammas fina tupperware burkar. Perfekt när man ska ha med sig till skolan för lunchen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar