torsdag 29 april 2010

Fiskbiffar med bulgur och kall sås

Idag till middag gjorde jag, för första gången, fiskbiffar! Fisken som jag använde var sej, och de blev verkligen jättegoda! Dessutom är det nyttigt att äta fisk. Sej innehåller mindre än 1% fett och ca 0,4 gram omega 3 / 100 gram fisk. Rekommenderat dagsbehov är ca 2-3 gram. Sej är även relativt billig.


Recept, 4 portioner, ca 8 biffar

400 g tinad vit fisk tex sej
½ -1 gul lök
2 ägg
1 dl ströbröd
½ knippe hackad dill, djupfryst
Salt
Vitpeppar 
Smör/olja att steka i 

- Skär fisken i bitar och mixa fiskköttet fint till en färs i en mixer eller matberedare.
- Skala och finhacka löken, stek den sedan så den blir mjuk.
- Blanda samman fiskkött, lök, ägg, ströbröd, dill, salt och peppar.
- Om det finns tid kan färsen få vila i kylskåpet 1/2 timme, då håller den ihop bättre.  
- Forma färsen till små "biffar", ca 1 ½ cm tjocka. 


- Värm olja i en stekpanna.
- Stek dem ca 5-6 minuter på varje sida. 
 


Till fiskbiffarna hade jag kokt bulgur och en kall sås som passade jättebra till fisken.

Recept, kall sås, 4 portioner

3 dl gräddfil eller grekisk yoghurt 
0,5-1 dl hackad dill 
1 tsk strösocker 
1 tsk senap 

Rör ihop alla ingredienserna, klart att servera! Hela måltiden ger ungefär per portion: 469 kcal


Imorgon har jag en hel valborgsmiddag planerad eftersom det kommer finbesök! Förrätt, varmrätt och efterrätt. Efterrätten testkör jag redan idag för att se om det är en hitt eller en miss. (stackars mig och Jocke som får smaka på god efterätt redan idag!) Resultatet får jag veta idag, men ni måste tyvärr vänta tills imorgon! Då lägger jag upp hela menyn med bilder och recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar