torsdag 11 november 2010

Köttbullar i tomatsås

Jag blev så sugen på köttbullar så jag gjorde egna, men det kändes så tråkigt att bara äta dem med makaroner och ketchup så jag la dem i tomatsås. Jag höftade receptet på köttbullarna och det blev bra ändå. Tomatsåsen blev en färdigsås, barillas tomatsås med oliver i (överraskade positivt med många stora bitar oliver i).


Köttbullar, 4 portioner (inte mitt höftade recept, utan hur jag borde gjort dem kanske)

400 gram nötfärs
1,5 dl mjölk
4 msk ströbröd
1 ägg
1,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 msk finhackad lök

Blanda ströbröd med mjölken och låt svälla. Tillsätt övriga ingredienser och till sist färsen. Arbeta till en smidig smet och forma till små bullar som stekt i stekpanna eller i ugnen (mycket praktiskt faktiskt). Blanda i en kastrull med tomatsåsen och värm upp allt lite lagom.

Dom gömmer sig där under såsen, köttbullarna. Väldigt svåra att ta kort på, men väldigt goda att äta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar