söndag 21 november 2010

Köttfärslimpa!

Köttfärslimpa är verkligen supergott och jättelätt att göra. Idag blev det en riktigt hemmagjord köttfärslimpa. Den var gjord på viltsvin som min pappa sköt och till gjorde jag en sås av trattkantareller som jag själv plockat med min mamma. Äggen som var med i smeten är värpta av familjens höns. Ett riktigt familjesamarbete! 


Recept, 8 portioner

1 kg köttfärs
10 msk ströbröd
2,5 dl mjölk
2 stora ägg (eller 3 små)
2,5 tsk salt
2 krm vitpeppar
3 finhackade schalottenlökar
1 paket hackat bacon

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ströbröd och mjölk i en bunke, låt svälla i ca 10 minuter. Blanda ner ägg, salt och peppar. Stek löken och baconet lite försiktigt, så baconet får lite färg. Blanda ner i bunken, rör om och blanda sedan ner köttfärsen. Rör om ordentligt så allt blandas jämt. Smörj en ugnsform och forma sedan färsen till en limpa. In i ugnen i ca 1-1,5 timme beroende på hur mycket färs du använder. Jag som använde ett helt kg färs lät limpan vara inne i ca 1 timme och 20 minuter, då blev det perfekt! Glöm inte att fukta limpan då och då så den inte blir så torr. Om den inte ger ifrån sig så mycket vätska att ösa med så kan du pensla den med lite smör eller vatten.

Innan ugnen.

Efter ugnen.

Såsen gjordes på förvällda trattkantareller samt spadet som bildades efter köttfärslimpan i ugnsformen. Jag blandade ner kantarellerna och spadet i en stekpanna, värmde upp, hällde på en skvätt mjölk och kryddade. Efter att det fått koka ihop rörde jag ner en redning så såsen tjocknade. Inte så mycket till recept, vissa saker höftar jag bara rakt av, brukar bli bra ändå!

Kokt potatis är aldrig fel. Till det hela hackade jag paprika, kul med lite färg och vitaminer ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar