tisdag 4 januari 2011

Crème brûlée

Crème brûléen som jag gjorde på nyårsafton var jättelätt och gick att förbereda timmar i förväg vilket alltid är tacksamt när man ska laga en massa mat senare. Receptet är taget ur en av mina julklappar, kokboken "halv åtta hos mig".


Recept, 4-5 portioner beroende på storlek på formarna

1 vaniljstång
4 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl strösocker
6 äggulor
4 msk råströsocker

Snitta vaniljstången och skrapa ut fröna. Blanda ner dem med grädden, mjölken och strösockret. Jag la faktiskt ner hela stången sedan också. Koka upp blandningen och låt sedan svalna, ta ut vaniljstången som nu kan slängas. Vispa ner äggulorna  och fyll små portionsformar med blandningen. Ställ i en ugnssäkerform som du sedan fyller med lite vatten, upp till hälften av formarna, så det blir ett vattenbad. In i ugnen i ca 40-50 minuter i 150 grader. Mina tog ungefär 50 minuter innan de blivit krämiga. Låt svalna i kylen tills servering. Innan servering strös råströsockret över Crème brûléen som sedan karamelliseras med hjälp av en brännare. Man kan även ställa in dem i ugnen igen på hög värme nära elementet med ugnsluckan öppen i ca 5 minuter. Jag provade göra så men det blev inte så bra... Ingen fara dock, de smakade väldigt bra ändå med råströsockret i sin ursprungliga form!

Med vaniljstången! Det blev en riktigt bra smak av vanilj.

 Med och utan råströsockret. Även om de efter ugnen känns lite väl "okrämiga" så stelnar de ännu mera i kylen sen så det är ingen fara.

Vackra vaniljfrön som sjunkit till botten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar