tisdag 11 januari 2011

Je suis une festis!

Nä, jag kan inte franska, det var nog det enda jag kan och det betyder: Jag är en festis! Men idag var det franskt i ugnen, dvs jag bakade baguetter! Första försöket som gick rätt bra måste jag säga. Det finns nästan inget godare än nybakt bröd!

Lite tjockare baguetter än vanligt, men mycket goda! De jäste lite mer än vad jag trodde.

Recept, 3 tjocka baguetter

50 gram jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
1 msk olja
13 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke och häll över vattnet som du värmt till 37 grader, fingervarmt. Rör tills jästen smält. Blanda ner övriga ingredienser, mjölet sist. Knåda till en smidig deg och låt jästa under bakduk i ca 60 minuter. Ta upp degen och dela i 3 delar. Forma till längder utan att arbeta degen för mycket. Vrid längderna och grädda i ugnen i ca 25-30 minuter i 225 grader.

 Har fryst in en baguette som jag kan ta fram och tina lagom till en trevlig soppa eller liknande.

Att de blev lite större märktes inte när de skars upp. Lite smör på och sen behövs nästan ingen annan mat. Vi åt dock en kantarellsoppa till á la Blåband.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar