torsdag 13 januari 2011

Kalops!

I julklapp fick jag en jättefin riktig gjutjärnsgryta från Skeppshult av mina föräldrar. Jag fick även en massa grytbitar av älg så en kalops var ganska självklar att inviga grytan med!


Recept, 4-5 portioner

800 gram älg i grytbitar
3 morötter i stora bitar
2 gullökar i stora bitar
2 tsk salt
2 krm vitpeppar
20 kryddpepparkorn
3-4 lagerblad
8-9 dl vatten
Smör att steka i

Bryn grytbitarna hastigt så de får fin färg. Lägg ner moroten och löken så de får fräsa med en liten stund. Häll på vattnet och kryddorna. Låt koka i 1-2 timmar (gärna mer om du har tid) eller tills köttet är mört. Jag lät kalopsen koka i lite mer än 2 timmar och det blev perfekt! Köttet "smulades" lite så såsen blev perfekt utan att köttbitarna föll sönder helt men ändå blev jättemöra och smälte i munnen. Kalops är verkligen bland det godaste som finns!

Min fina nya gryta!

Med morot och lök.

Min fina kalops, färdig! Löken har smält för länge sen men morötterna och köttet finns kvar. I vissa recept står det att man ska plocka ut köttet för att kunna mixa resten, men jag gillar morotsbitarna.

Serveras med kokt potatis och inlagda rödbetor! Det bästa är att det blir samma middag imorgon och jag har två infrysta portioner till för en annan dag.

1 kommentar:

  1. Kalopsen har du lyckats bra med, ser jättegott ut. Gäller att ha tålamod när man lagar kalops som du säger, riktig husmanskost.

    SvaraRadera