torsdag 6 januari 2011

Vinbladsdolmar!

Idag har jag lämnar den svenska husmanskosten för den armeniska husmanskosten! Jag gjorde vinbladsdolmar efter min väns mammas recept, jättegott! Det finns en hel del recept på nätet, både med och utan kött, med en massa olika kryddor och ingredienser. De som jag lärt mig laga innehåller bland annat nötfärs, ris, paprikakrydda, salt, mycket citron och en del annat.

Det blir mycket mer än vad man tror. Här är de innan de fått koka i ca en timme.

Tvärsnittet.Vi doppade dem i lite matlagningsyoghurt och åt Taboule till.

Färdigkokta!

Taboule! En jättegod syrlig sallad med bland annat persilja, tomat, citron och bulgur.

1 kommentar:

  1. You did a good job charlotte, the grape leaves looked delicious and the tabouleh looked right but your parsley should have been more than the tomatoes . But you succeeded anyway, good job! Continue experimenting and good luck! Hugs Jackie

    SvaraRadera