onsdag 5 maj 2010

En massa piroger och en pizza!

Ikväll skulle jag göra en massa piroger, men det blev en pizza också! Köttfärsröran som jag fyllde pirogerna med tog nämligen slut innan degen så det blev en improvisationspizza också. Det var faktiskt första gången jag gjorde piroger men de blev faktiskt riktigt bra! Nån av dom öppnade sig lite i ugnen men överlag såg de väldigt fina ut, och de smakade väldigt gott.

Pirog fylld med köttfärsröra.

Improvisationspizza (morgondagens lunch)!

Receptet jag följde för degen stämde nog inte riktigt. Den blev väldigt smetig och gick inte alls att arbeta med, så jag hade i mer mjöl tills degen blev smidig. Receptet nedan är alltså mitt modifierade recept. Det är i princip bara en vanligt pizzadeg, har du ett recept på pizzadeg du gillar så kan du lika gärna använda det istället (med jäst och inte bakpulver).

Recept (min röra räckte till 11 piroger men det fanns gott om deg kvar till att kunna göra flera, kanske 14-15 st)

25 gram jäst
4 dl vatten
1/2 dl olivolja
11-13 dl mjöl (jag höftade igen...)
Salt

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet fingervarm och häll över jästen, rör tills den löst upp sig. Blanda ner oljan och salt och häll sedan ner mjölet. Arbeta med degen, och häll ner mer mjöl, tills degen är smidig. Låt jäsa i ca 25-30 minuter. Ta upp degen och se till att den är smidig igen. Här kan mer mjöl behövas. Kavla ut degen tunt. När jag skulle göra pirogerna använde jag en burk med en lagom diameter som mall för att kunna skära ut degen i lagom stora fina cirklar.


Se till att ovansidan på degen är ganska mjölig (sammanfattningsvis, snåla INTE med mjölet!). Jag skar ut degcirklarna, lyfte över dem till plåten (med bakplåtspapper på) som de skulle gräddas på, la ner degcirkeln med den mjöliga sidan nedåt. På det sättet kan man flytta runt pirogen på plåten ganska lätt och undersidan av degcirkeln som är ganska kladdig gör det lätt för dig att stänga pirogen med fyllningen i.

Degcirkel med den "kladdiga" sidan upp, lagd på plåten.

På med fyllning.

Och stäng!

När pirogerna är stängda är det dags att pensla dem med ett uppvispat ägg för fin färg. In i ugnen, 225 grader i ca 15 minuter. 

Köttfärsröran bestod av (ha i det du tycker om, allt går bra!):

Köttfärs
1 gullök
1 riven morot
Tacokryddor
Jalapeno
Lite gräddfil

Stek köttfärs med lök och morot. Krydda och låt koka ihop med ca 1 dl vatten. Låt koka tills röran tjocknat. Man kan också reda röran så den blev lite tjockare, jag gjorde det med lite mjöl och vatten. Låt svala lite innan du lägger de på pirogerna. Eftersom det blir ganska många piroger går det jättebra att frysa dem för att äta en annan gång.


Med degen som var kvar gjorde jag en pizza. Jag kavlade ut degen relativt runt och la på det jag hade i kylen. Basen på pizzan blev överbliven (mild) tacosås och på det hade jag strimlad grönpepparsalami och riven ost. Perfekt till lunch i morgon! Jag hade pizzan i ugnen, 225 grader, i 10 minuter. Hade jag ätit pizzan på en gång så hade den fått stanna inne i ca 3 minuter till men eftersom den ska värmas i ugn imorgon igen tog jag ut den tidigare. Då riskeras den inte brännas utan blir perfekt gräddad lagom till lunch!

Kryddad med oregano och svartpeppar. Salamin i sig smakar ganska mycket så det räcker med den kryddningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar