onsdag 12 maj 2010

Nybakat bröd samt äggmackor

Jag bakade brödet, långfranskorna, igen men den här gången bytte jag ut lite av mjölet mot vetekli samt hade i lite solrosfrön. Det blev mycket bra och gott! Eftersom jag bara har en brödform så bakade jag båda bröden direkt på plåt med bakplåtspapper på. Det blev faktiskt nästan bättre än när jag bakade brödet i form. Gräddningen var mer jämn och bröden fick en trevligare form tycker jag.

Det blev två limpor den här gången, en ligger i frysen. Här, på kanten av bröden, ser ni lite av hur brödet rullats ihop för att sedan gräddas.

Jag gjorde efter samma recept som förut men jag bytte ut 2 dl av vetemjölet mot 2 dl vetekli. På det sättet blir det lite mörkare, lite grövre, lite godare. Jag hade även i 1,5 näve solrosfrön, nästa gång ska jag nog öka till 2-2,5 nävar. Jag har även räknat ut antal kalorier per skiva bröd (av brödet med vetekli) och kom fram till ca 80 kcal med uppskattningen 20 skivor av en limpa (tog i med lite marginal).

Här syns skillnaden med bröd bakat på endast vetemjöl och bröd bakat på vetemjöl och lite vetekli.

Det blev riktigt goda äggmackor till frukost med ett glas mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar