måndag 10 maj 2010

Nybakat bröd

Finns det något godare än nybakt bröd med lite smör på? Idag bakade jag en formfranska, inte det nyttigaste brödet kanske, men allt måste inte vara nyttigt, ibland kan det bara vara gott också! Receptet är för två limpor men jag halverade och gjorde endast en, det gick jättebra det med.


Recept, 2 bröd

50 gram jäst
50 gram smör
5 dl mjölk
12-13 dl vetemjöl
1 msk socker
1 tsk salt

Smält smöret och häll sedan i mjölk, socker och salt. Värm upp till 37 grader, dvs. fingervarmt. Blanda ner mjölet och arbeta till en smidig smet. Låt stå och jäsa under duk i ca 40 minuter. Ta upp på mjölat bakbord och dela i två delar, forma degen till två avlånga bröd. Kavla sedan ut eller platta till degen  för att efter detta rulla ihop den som en rulltårta (om det var svårt att förstå min förklaring här så kan jag kanske ta kort på hur jag menade nästa gång jag bakar brödet, säg till om detta önskas). Lägg bröden i smorda formar och låt jäsa i ca 30 minuter under duk. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla bröden med uppvispat ägg och strö sesamfrön över. Sätt bröden i ugnen i ca 35 minuter.

Om brödet får svalna under duk blir ytan lite mjukare.

Förutom sesamfrön går det bra att ha vallmofrön eller solrosfrön på.

1 kommentar: