måndag 1 januari 2018

LCHF Pizza

Nystart av bloggen! Sen ca 20 veckor tillbaka har jag av olika anledningar enbart ätit LCHF-kost. Tänkte att jag skulle börja uppdatera min receptbank här med de nya recept jag numera lagar. 

Och vad passar bättre den första januari än pizza? Den här är galet god och ett fullgott alternativ till vanlig brödpizza. 


Precis som de flesta recept cirkulerar det flera liknande varianter av samma sak. Fick tipset om denna botten av en kompis, här är min version. Receptet räcker till 2-4 portioner (jag blir mätt av 1/4-del, min sambo behöver 1/2).

Botten

  • 200 gram riven ost (jag föredrar med rätt mild smak, här har jag använt "Gratängost Riven" från ICAs egna sortiment. 
  • 4 ägg

Vispa ihop ägg med osten. Bred ut på en plåt med bakplåtspapper. Jag lägger ytterligare ett ark på för att smeta ut smeten tunnare och jämnare. Om du får områden där det är lite för tunt kan du alltid strö över lite mer riven ost just där. 


Grädda botten i ugnen på 200 grader i 15 minuter, tills den är fint gyllenbrun. 


Ta ut och låt svalna ca 2 minuter. Höj samtidigt ugnen till ca 225 grader. Sedan är det dags för topping. Jag brukar använda (i denna ordning):

  • Tomatpuré som pizzasås. Klicka ut och smeta ut över hela botten tunt. Krydda med salt, peppar och oregano. 
  • 200 gram rökt kalkon, skuren i bitar
  • 2-3 champinjoner, skivade
  • 100 gram riven ost (samma som till botten)
Dags för gräddning nr 2.

Här ser man alla lager på den förgräddade pizzabotten.

Hela pizzan gräddas sedan i ugnen igen, det räcker med ca 8-10 minuter beroende på ugn. Håll koll på inte kanterna blir för brända. 


Klar att serveras. Blir även bra i matlådan dagen efter. Ät tillsammans med en god sallad eller lite skivad avokado. Pizzan (utan sallad eller tillbehör) blir näringsmässigt (räknat som 4 portioner):

Per portion
406 kcal
27,2 gram fett (60%)
4,1 gram kolhydrater (4%)
36,3 gram protein (36%)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar